czwartek, 28 listopada 2013

Andrzejki w skansenie w Sierpcu oraz wizyta w Płocku

W dniu 27 listopada 2013 r. słuchacze WUTW ruszyli w Polskę na wycieczkę autokarową  do Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu oraz Muzeum Secesji w Płocku.
Skansen w Sierpcu rozciąga się na powierzchni  ok. 60 ha. i składa się z różnych obiektów architektury ludowej. Przygotowano tu dla nas ciekawy program edukacyjny. W promieniach jesiennego słońca zwiedziliśmy wiejskie zagrody, osiemnastowieczny drewniany kościół z dzwonnicą, zrekonstruowany dworek szlachecki, powozownię z kolekcją karoc i bryczek oraz galerię  rzeźby  ludowej z wytworami rąk wiejskich artystów. W miejscowej świetlicy wysłuchaliśmy  andrzejkowej gawędy i bawiliśmy się, wróżąc sobie z lanego wosku. Obiad zjedliśmy w XVIII-wiecznej karczmie
o  miłej nazwie ”Pohulanka”. To właśnie tu kręcono zdjęcia do filmów: „Szwadron” i „Pan Tadeusz” (była karczmą Jankiela).
Z  Sierpca udaliśmy się do Płocka na ulicę Tumską , gdzie obecnie znajduje się  Muzeum Secesji. Dzięki obcowaniu ze zbiorami sztuki z przełomu XIX i XX wieku mogliśmy na chwilę przenieść się  duchem w  belle epoque. Piękne salony, jadalnie,   malarstwo,     biżuteria , wysublimowane ubiory przywołały w pamięci  sylwetki  młodopolskich artystów: Wyspiańskiego , Mehoffera, Axentowicza  i wielu innych.
 Wracaliśmy zmęczeni , ale pełni przyjemnych wrażeń. W autokarze panowała towarzyska atmosfera, śpiewaliśmy pieśni, które pięknie intonował pan dyrektor  Robert  Wożniak. Dziękujemy organizatorom wyprawy  za piękne przeżycia i miłą atmosferę.